به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار معینالدین سعیدی، نماینده چابهار، نیکشهر،دشتیاری، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، ساخت شهر فرودگاهی را خواسته 20ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار خواند و گفت: توسعه سواحل مکران که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است، بدون این شهر فرودگاهی ممکن نیست.
سعیدی افزود: چابهار در چهارراه جهانی حملونقل و ترانزیت کالا و مسافر واقع شده است. کشورهای شمال و جنوب و شرق و غرب با استفاده از مسیر چابهار میتوانند توجیه اقتصادی فعالیتهای اقتصادی خود را بالا برده و در عین حال چابهار نیز از این موقعیت ویژه بهرهبرداری کند. لیکن تحقق این بارانداز تجاری و ترانزیتی به معنای کامل کلمه، نیازمند زیرساختهای پرتعدادی است که قطعا شهر فرودگاهی یکی از مهترین این زیرساختهاست. شهر فرودگاهی در واقع نیاز دو دهه پیش چابهار بوده است، اما طی این سالها هر بار دلیلی این پروژه به تعویق افتاده است. اما در برهه کنونی که آرزوی 20ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار در شرف تحقق است، بر تک تک ما مسئولان واجب است که مسیر به بار نشستن این افتخار ملی را هموار کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات زیانبار تعویق به بهرهبرداری رسیدن شهر فرودگاهی چابهار، خاطرنشان ساخت: اگر همان دو دهه پیش شهر فرودگاهی چابهار با همه کارکردهای تجاری و ترانزیتی و رفاهیاش به بهرهبرداری رسیده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقشآفرینی در بازار حملونقل جهانی با دوبی یا دوحه مقایسه میکردند. اما تعویق 20ساله ساخت شهر فرودگاهی چابهار سبب شده در موقعیت کنونی قرار بگیریم که اندک تعللی ما را حتی از گوادر پاکستان هم عقب میاندازد. باز هم تاکید میکنم شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل مکران چنان ضرورتی دارد که حتی میتوان آن را به مثابه خون در شریانهای یک موجود زنده تشبیه کرد.
به گفته وی؛ نگاه کارشناسی مجلس شورای اسلامی به سخت شهر فرودگاهی چابهار نگاهی بسیار مثبت است. چنانکه در قبال ساخت شهر فرودگاهی موضع گرفته و با تقدیر از تلاشهای ارزشمند نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی در ارائه خدمات در فرودگاه کنارک، بر ضرورت ساخت شهر فرودگاهی چابهار تاکید کرده است.
معینالدین سعیدی بر ظرفیتهای چابهار برای کماثر کردن تحریمها اشاره کرد و تصریح کرد: تجربه نشان داده در زمان اعمال شدیدترین تحریمها هم میتوان با تکیه بر مزیتها و ظرفیتهای داخلی، این تحریمها کماثر و یا حتی بیاثر کرد. سواحل مکران در واقع همان گنج پنهانی است که تکیه بر ظرفیتها آن میتوان کماثر کردن تحریمها را به همراه داشته باشد. در شرایطی که روسیه و هند با شدت و حدت بسیار به دنبال تحقق کردیدور جنوب به شمال از مسیر چابهار هستند، باید هر چه سریعتر زیرساختهای مورد نیاز این کریدور حیاتی را فراهم کنیم تا با درگیر کردن منافع همسایگان در با منافع خود، در مسیر کماثر کردن تحریمها گام برداریم.
نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری و قصرقند در بخش پایانی صحبتهایش از اطلاق عنوان فرودگاه جدید بر شهر فرودگاهی چابهار انتقاد کرد و گفت: بارها در میان اظهارنظرها و اخبار دیدهام که از شهر فرودگاهی چابهار با عنوان فرودگاه جدید چابهار یاد میکنند؛ اما بنده معتقدم که این عنوان درست نیست، چراکه پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد چابهار در واقع یک شهر فرودگاهی است که کارکردهایش از اساس با یک فرودگاه صرف تفاوت دارد. نکته دوم اینکه چابهار تاکنون یک فرودگاه مسافری معمول هم نداشته است که این پروژه را فرودگاه جدید چابهار بنامیم. ضمن تقدیر از عزیزان زحمتکش نیروی هوایی و ارتش محترم جمهوری اسلامی ایران، باید بگویم که فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است که بسته به نیاز چابهار به مسیر پروازی، به مردم چابهار خدمترسانی میکرده است. ضرورت دارد تقویت هرچه بیشتر فرودگاه نظامی کنارک با توجه به نقش بی بدیل نیروی هوایی در تامین امنیت مرزهای ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد .
لیک اکنون بعد از دو دهه تلاش، فرصتی فراهم آمده تا سواحل مکران صاحب یک شهر فرودگاهی شوند که میتواند تمام نیازهای پروازی، تجاری، ترانزیتی و حتی مباحث توسعه گردشگری را پاسخ گوید.